Unga kreativa företagare

Företagarna arrangerade ett seminarium om unga entreprenörer i Stockholm och Skåne för att belysa den unga entreprenören, de ungas arbetsmarknad och hur regionerna Stockholm och Skåne kan inspirera andra regioner att satsa på unga entreprenörer.

Angeli Sjöström från Processrum och Min Karriär modererade och började med att berätta om sin syn på samhällsentreprenörskap som att dels skapa lönsamhet och samtidigt bidra till ett bättre samhälle.

Angeli kom med sex tips baserade på egna erfarenheter för att bli mer lönsam som företagande entreprenör:

1. Insikten om att det finns flera olika sorters trygghet att stödja mot. Den ekonomiska tryggheten i att få in pengar för det företaget erbjuder. Tryggheten i den egna kompetensen, att om pengarna inte rullar in så är man säker på sin kompetens. Tryggheten i att ha ett eller flera nätverk som kan erbjuda stöd och kontakter. Och om inget av ovanstående tryggheter ger affärer eller uppdrag så besitter du en problemlösningsförmåga som kan ta dig vidare i företagandet.

2. Välj din kontext medvetet. Ha en strategi för var du väljer att mingla och nätverka för att i slutändan öka din försäljning.

3. Feedback – välj vilken feedback du vill hämta in och när. En bra dag: ring någon som kan ge dig tips på vad du behöver bli bättre på. En inte så bra dag: prata med någon som kan påminna dig om tre bra sidor!

4. Skilj företaget från dig själv. Du erbjuder din kompetens och professionalitet – inte dig själv.

5. Lär dig hantera ett “nej” som ett “nej just nu”. Att det är en person eller verksamhet som du ska fortsätta samtala med för att senare sälja dina tjänster.

6. Allt handlar om att sälja! I form av nätverkande och uppföljning av detsamma genom samtal och möten. Räkna med att din tid som egenföretagare och entreprenör kommer distribueras som 40% tid för att jobba med själva verksamheten och resterande 60% kommer du få lägga på sälj i någon form.

Seminariet avslutades med formuleringen om att målet är att få entreprenöriellt företagande att sluta omfattas av jantelagstänk och istället ses som hjältemod.

Av Sanna Lilie från Almedalsveckan

Postad av: Genusföretagarna, July 8, 2010 @ 12:55
Arkiverad under: Publicerat

Inga komentarer »

Inga kommentarer än.

RSS feed för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Kommentera